O Kristy - můj příběh

Miluju duchovní cestu, jógu a děti. Naučím vás, jak cvičit jógu a relaxovat s dětmi ve školce, škole nebo doma s radostí a zábavně.

Miluju děti, cvičení a tvoření s nimi. Nejvíc mě baví sdílení duchovních věcí přizpůsobených dětem tak, aby jim pomáhaly a rozvíjely je. K tomu mi pomáhá  dětská jóga. Na prvním místě pro mě je, aby děti cvičení bavilo. A když je ve cvičení obsaženo jen maličko jógy a zbytek si hrajeme, tak nevadí, protože děti cvičení a pohyb neodradí a bude pro ně zábavný.

A za několik let si možná vzpomenou, že cvičily přece s tou úžasnou paní učitelkou (nebo učitelem či rodičem, s vámi 🙂 ) nějaké cvičení a jak se vlastně jmenovalo? No jasně, byla to jóga. A třeba se k němu vrátí. A nebo si jógu už v dětském věku zamilují a bude je provázet po celý život. 

Dnes cvičíme ve školce často jógu několikrát týdně a děti ji samy vyžadují a ptají se, kdy zase budeme cvičit. Cvičení je pro ně zábavou. Předávám jim pomocí jógy a dalších her (převážně psychomotorických), které jsem k józe připojila, radost, zábavu, protažení, působení na vnitřní orgány, zklidnění, umění relaxovat, odpočinout si. 

Většina dětí se do půl roku naučí relaxovat a toto využívám nejen při józe, ale při jakékoliv činnosti s dětmi. 

Teď už umím dětem jógu přizpůsobit, naladit se na ně, ale ne vždy to tak bylo. Nejdříve jsem se musela dostat “sama k sobě,” ke svému tělu a k tomu, co chci a co mi dělá dobře. 

\"dětská

Moje cesta v rodině 

Vyrostla jsem v rodině jako nejstarší ze tří dětí, a jak to bylo v době osmdesátých let mého příchodu na svět zvykem, narodili jsme se velmi brzy po sobě (1,5 roku po mně sestra a bratr po dalších 2 letech). Byla to pro celou naši rodinu velmi náročná situace. 

Vyprávěli mi, že jsem se velice vztekala a byla sobecké dítě. Teď vím, že jsem volala o pomoc, pozornost, podporu a lásku. V předškolním věku jsem se začala měnit, když jsem se musela starat sama o sebe, protože na mě rodiče neměli čas. 

Postupně jsem se stala “hodným” dítětem, které bylo ukázněné, nezlobilo, staralo se o sourozence (dostala jsem pokyny, že se musím starat o jiné děti a ne o sebe) a postupně jsem zcela potlačila sama sebe, své tělo, potřeby (i hladu, žízně, spánku), radost v životě. 

\"Dětská

V devíti letech se rodiče rozvedli a s taťkou jsem se od té doby viděla jen výjimečně, protože jsem uvěřila myšlence, že on způsobil všechno zlé v naší rodině. Až po mnoha letech jsem pochopila, že ve vztahu má každý svou polovinu, a většinou chyba není jen na jedné straně. 

Od té doby jsem podvědomě nastoupila na místo partnera mamky a “stála jsem vedle ní.” Stala jsem se “malou dospělou,” zodpovědnou, samostatnou, potlačenou, zcela hodnou a úslužnou holkou. Také jsem od mamky a babičky s dědou zažívala velkou kritiku téměř čehokoliv, co jsem udělala. Chtěla jsem být dokonalá, protože jsem toužila po lásce, pozornosti, pochvale, uznání, protože jen když jsem byla dokonalá, něco málo lásky jsem získala. Skvěle jsem se učila, pomáhala doma i v obchodě mé mamce a všechno jsem dělala na jedničku. Také jsem se naučila téměř neodpočívat a pořád jen pracovat, zaměřovat se na výkon, protože to je v naší rodině nejvíc oceňováno. 

V dospělosti mi pak trvalo roky na seberozvojových seminářích a nejrůznějších terapiích odkrýt všechno, co jsem v sobě uzamkla, abych “přežila” velkou citovou bolest z dětství. 

První zastávkou se pro mě stala jóga a zůstala u mě na předním místě až dodnes.

V jednu chvíli jsem měla pocit, že už nedokážu jít ve svém léčení dál, že čím víc se prokokopávám sama k sobě a do větší hloubky, tím víc bolesti objevuji. Tyto bolesti se dokonce časem přeměnily v deprese. Tím teď nechci dávat vinu mým rodičům, ani mé rodině, stalo, co se stalo a oni se chovali, jak nejlépe v té chvíli uměli. Jen chci vysvětlit, jak jsem se dostala k duchovní cestě. 

Ale nevzdala jsem se a pokračovala po cestě k vyléčení mé duše dál. 

Proto soucítím se všemi dětmi a hlavně s těmi smutnými, které se cítí opuštěně, něco je trápí, atd. Protože tyhle prožitky mám odžité na vlastní kůži a říkám si: “Já vím, co teď prožíváš, jak se cítíš.” 

A tím se dostávám k dětské józe. V ní předávám dětem, co jsem se pracně roky učila o svém těle, o spolupráci s ostatními, o možnosti se na chvíli zastavit a odpočinout si, o dalších duchovních principech. Učím děti to, co já jsem ve svém životě musela potlačit. Pomáhám jim zůstat samy se sebou, aby nemusely tak jako já nechat některé svoje části osobnosti opuštěné v bolestných situacích. Učím je naladit se na své tělo a vědět, co jim dělá dobře, jaký pohyb je jim příjemný. Učím je projevit se, co je při hře přijatelné a co už nechtějí, což je základní prevence proti šikaně.

Ukazuji jim, že se mohou hlasově projevit, že mohou zakřičet a že to není špatně (to mi daly roky praktikování Oshových meditací). Proto jsem do dětské jógy zařadila zvuky a hlasové vyjádření (např. zvuk letadla, mňoukání kočky, hafání psa, řev lva, projev kačera gaga, a další). Často dětem říkáme: “Nekřič, nedupej, buď potichu, uklidni se.” Ale děti v sobě mají různé emoce, jako zlobu, smutek, agresi, a potřebují je vyjádřit. To všechno dětská jóga umí.

Mým největším motorem je, aby děti (i dospělí) nemuseli zažívat takovou bolest, jako já kdysi. 

Prostřednictvím mnou vytvořených příběhů ke cvičení dětem předávám lekce o lásce, spokojenosti se svým tělem, o přijímání pomoci, o principu zrcadla, o používání intuice, o prožívání radosti, atd. Miluju, jak jsou děti vnímavé a citlivé a po vyprávění nadšeně diskutujeme o ději příběhu či pohádky. Miluju, když si sednu k relaxujícím dětem a nevím, o čem příběh bude, ale jak začnu mluvit, otevřou se stavidla tvořivosti a příběh ze mne začne “sám mluvit,” že se nestačím divit moudrosti, která přes mě prochází. 

Díky dechovým cvičením se učíme správně dýchat a vést energii celým tělem. Ladíme se na zvířata, podle kterých jsou pojmenovány a kterými jsou inspirovány jógové pozice. Cvičení s různými pomůckami děti baví a ozvláštňuje lekce. 

\"dětská

Samozřejmě i já jsem byla na začátku mé jógové cesty s dětmi, kdy jsem vůbec nevěděla, jak začít cvičit, jak uspořádat jógovou lekci, s kolika dětmi cvičit, atd. Prošla jsem od začátků na praxi v mateřské školce s Pozdravem slunci, přes psaní diplomky na téma Dětská jóga na vysoké škole a vedení velkého množství kroužků k natočení první série pořadu Jogínci v České televizi. Tématem se zabývám od roku 2004 a nasbírala jsem za roky s dětmi velmi mnoho zkušeností. 

 Za čas už mi nestačilo vést jen jednu skupinku dětí a předávat jim cvičení a duchovní učení, toužila jsem, aby se jóga dostala k většímu počtu dětí. A tak jsem začala vést semináře pro paní učitelky v rámci dalšího vzdělávání pedagogů, nejdříve půldenní, pak i celodenní. Vyškolila jsem stovky učitelek v Olomouci, Jeseníku, Šumperku, Prostějově, Přerově, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Hradci Králové. Od dětství mě bavilo se učit a hned, jak jsem získala nové informace či dovednost mě zajímalo, jak to mohu předávat dál.

Učení je prostě moje vášeň. 

Přemýšlela jsem, jak dostat jógu k ještě většímu počtu dětí. A protože nemůžu stihnout objet všechny školy a školky osobně, vytvořila jsem online kurz Kouzlení s dětskou jógou. 

Jde o soubor 27 kratších videí se základními cviky. Navíc tady najdete dalších 5 videí s mými TOP hrami. Po shlédnutí videí můžete hned začít cvičit s dětmi, ať už s videi, nebo bez nich. K inspiraci slouží i 2 videa s celou lekcí. V nich v praxi uvidíte, jak dětská jóga může probíhat a jak navazuji jednotlivé aktivity za sebe (hry, dechová cvičení, sestavy s pozicemi, relaxaci). Další inspirace je v barevném eBooku, kde se můžete inspirovat návody k 10 celým jógovým lekcím. Součástí jsou i relaxační pohádky a mandaly k vybarvení a rady, jak co nejlíp začít s dětmi cvičit.  

Nemusíte lekce použít celé. Můžete se inspirovat, použít pouze část, podle vašich možností a věku dětí. 

 

Děkuju za všechny úžasné děti a jejich rodiče.  

 

\"dětská

Vzdělání a kurzy: 

2017 - kurz pro lektory jin-jógy, intenzivní 6-denní kurz u učitele Deepa Kumara z Indie, Olomouc

2015 - dosud  Akademie života, duchovně zaměřené semináře u Ernestiny Velechovské 

2012 - 2013   kurzy Vnitřní dítě; týdenní a dva čtyřdenní kurzy u psycholožky Soni Syřínkové

2009 - 2011   Arteterapie a artefiletika v Hradci Králové; dvouletý výcvik u Mariany Bažantové

2008 - 2009   Taneční a pohybová terapie; 3 semestry výcvik na Univerzitě Palackého v Olomouci

2007 - 2008   rodinné konstelace; u Martina Daniela, Praha (10 víkendových seminářů)

2007 - 2009   tantrické cvičení pro ženy Mohendžodáro; tříletý výcvik u Moniky Sičové, Lažánky u Brna

2001 - 2006   Učitelství pro 1. stupeň s VV; Univerzita Hradec Králové

1997 - 2001   Pedagogika pro MŠ a volný čas s TV; Střední pedagogická škola v Litomyšli

1996 - 2007   vedoucí na táborech (skautské, tábory \"Na dračí skále\")