Tady v tom videu se můžete naučit jógovou ásanu (pozici) KOČKA. Je to jógová „klasika.“ Většinou ji asi budete znát z hodin tělocviku, protože se cvičí skoro všude. Ve druhé části jsem ale navíc přidala skvělý hravý dotekový prvek, který děti moc baví.
Hlazení ostatních „koček“ po tlapce má za úkol pomoct rozvinout krásné vztahy mezi dětmi ve třídě nebo v jiné dětské skupině. A pokud cvičíte se svými malými „Jógánky“ doma, doteky vám pomůžou líp se naladit na děti a prožít s nimi úžasné okamžiky. Dětem (i dospělým) doteky dělají moc dobře. Můžou pomáhat ke zklidnění, navázání lepších vztahů a pocitu sounáležitosti s ostatními lidmi.
Dotyk je podle mě velmi důležitý. V dnešní uspěchané době mi připadá, že na něj většinou není dostatek času, kolik by bylo potřeba. Proto jsem ho začala při činnostech s dětmi používat i v různých psychomotorických a dalších hrách. Náměty na tyto hry můžete načerpat tady.
Psychomotorická hra je aktivita, která spojuje pohyb (působení na tělo) a působení na psychiku zároveň. Většinou probíhá ve větší skupině nebo ve dvojici, hodně se při ní rozvíjejí sociální dovednosti. Hry nejsou soutěživé, nejvíc v nich jde o radost z pohybu a o spolupráci. Často se používají doteky, nejrůznější hravé pomůcky (např. padák, kelímky od jogurtu, víčka od PET lahví, malé i větší míčky, vozíčky, deky, prostěradla, větší kusy látek, šátky, drátěnky, i vyrobené pomůcky z odpadních materiálů). Hry jsou pro děti velmi zábavné, poskytují např. oddech, relaxaci, sounáležitost s ostatními.
A proč vám to tady píšu? Právě v pozici KOČKA jsem použila princip z psychomotoriky. Při závěrečném hlazení tlapkou si děti upevňují vztahy mezi sebou. Mám s doteky ve třídě skvělé zkušenosti. Děti, které jsou problémové, hodně se vztekají, nechtějí se zapojovat do aktivit, někdy i bijí ostatní děti, na tyhle dotekové hry reagují většinou úžasně.
Měla jsem ve školce holčičku, která se přesně takhle projevovala. Navíc se neúčastnila skoro žádných společných aktivit ve třídě. Zapojovala se jedině do dotekových her. Jak jsme se „šli hladit,“ byla ve svém živlu. Pokud ale některé dítě nechce dotekové hry hrát, nenutím ho. Nechám ho jen se dívat a často se po nějaké době samo k nám připojí.
Takže můžete vyzkoušet doteky pomalu začlenit do výuky, nebo do cvičení doma (tam je to ještě jednodušší). Jen doporučuji ze začátku děti na tyhle hry a aktivity zvykat pomaleji, aby se na ně mohly naladit. Děti v mé školkové třídě na dotekové hry a jógové pozice byly zvyklé a samy je potom ode mě vyžadovaly :).
Za prvé dětem se dost často ve školce nebo škole říká: „Buďte potichu, nekřičte.“ Takže jsem se snažila dětem dát prostor při cvičení jógy se hlasově vyjádřit. Podle mě je to dost důležité. Navíc některé zvuky zvířat působí jako mantry, což jsou posvátné slabiky nebo zvuky, které se zpívají nebo vyslovují opakovaně dokola. Mají pozitivní terapeutický účinek na tělo, jde u nich o zvukovou vibraci působící dovnitř do těla.
Zvuky jsem použila u jógových pozic pro děti, kde to jen šlo 🙂, třeba u kočky, opice, lva, pejska, letadla, kačera, motýla, a dalších. Konkrétně u KOČKY k doteku přidáváme zvuk „mňau.“ Což je vlastně obměna známé mantry AUM, v józe hodně používané. Při použití zvuků jsem se inspirovala lektorkou dětské jógy, paní Marcelou Zikešovou.
Ještě jednu věc můžete použít, aby cvičení děti víc bavilo. Na začátku cvičení jim říkám, ať si představí, v jak barevnou kočku se proměňují. Na konci cvičení si o tom povídáme. Děti si navíc rozvíjí fantazii a vizuální představivost.
Další inspiraci pro jógová cvičení s dětmi můžete načerpat tady. Ať vám to s dětmi krásně cvičí a budu ráda, když mi dáte vědět třeba do emailu kristy@jogaskristy.cz, jak se vám s dětmi na kočky hrálo. MŇAU.