Inspirace v dalším kurzu dětské jógy

jóga pro děti

Minulý týden jsem navštívila další kurz zabývající se dětskou jógou. Lektorkou byla Míša Svatošová z Prahy. Protože moje rodina ví, že i já školím podobné kurzy (nejen) pro paní učitelky, měli mě za blázna.

Vyslechla jsem si: „A to se tam jako naučíš ještě něco novýho?“ Další komentář: „A to těch seminářů jako nemáš pořád dost?“ Další vypadaly podobně. Ne, nemám toho dost a asi ani nikdy mít nebudu. Miluju kurzy, semináře, vzdělávání a učení sebe i druhých. A jógu s dětmi budu milovat asi už navždycky.

Chtěla bych vás touto cestou pozvbudit. Kdo se zajímáte o dětskou jógu, doporučuji nebát se inspirovat různými lektory a knihami. Já sama jsem navštívila v mých jógových začátcích s dětmi seminář lektora Pavla Klimeše z Prahy. Některé věci ze semináře používám dodnes, jiné jsem si vytvořila a vymyslela.

Dost nápadů jsem našla v některých knihách o dětské józe, ale protože moc ráda tvořím, hodně věcí jsem s dětmi „za pochodu“ vytvořila a pořádně vyzkoušela. Možná vám sedne přístup jednoho lektora a budete používat všechno, jak to vymyslel on. Mně víc vyhovuje si „poskládat“ můj přístup od víc lidí a zbytek si dotvořit podle sebe. 

Co jsem si odnesla ze semináře od lektorky Míši Svatošové? 

  • narozdíl od mého přístupu nemá pevně danou strukturu lekce; učí děti postupně různá cvičení a ty si asi po měsíci tohoto učení samy volí, čím se v lekci chtějí zabývat
  • Míša nepoužívá s dětmi téměř žádné pomůcky; říká, že pomůcky odvádějí pozornost „ven“ a jóga má za cíl vést vědomí a pozornost „dovnitř“ (já pomůcky velmi ráda používám, pro děti jsou velmi zábavné a cvičení je potom víc baví)
  • Míša nepoužívá skoro žádné básničky; říká, že dětem odvádějí pozornost od procítění sebe samých (já naopak básničky používám hodně, ale střídám je se cvičením s příběhy; básniček mám asi 50 a děti si je všechny nepamatují, jen jim je říkám ke cvičení, aby je to víc bavilo), chystám jógovou knihu s těmito básničkami 🙂
  • pracuje s dětmi 3-11 let dohromady v jedné skupince; Míša říká, že když jsou spolu jen děti okolo 8-10. roku, nedělá to dobrotu (v tomto věku je znát předěl v psychickém dozrávání a děti nejsou už tolik schopné být spontánní, uvolnit se, vyjádřit se, atd.)
  • že jóga je cestou do nitra, do sebe; to se snaží Míša předávat i dětem už od nejmenšího věku
  • velmi mě zaujalo, jak Míša hodně pracuje se zvuky; já jsem taky intuitivně začlenila zvuky do mého cvičení s dětmi, ještě jsem se ale nesetkala s nikým „na živo,“ kdo by zvuky s dětmi taky používal (např. jsme zkoušeli zvuk čmeláka a včely vedoucí k projasnění hlavy a prostoru v lebce, bylo to úžasné 🙂 )

Míša většinou navázala nějakou hru, nebo aktivitu velmi volně na jógové pozice. Třeba jsme hráli hru s provázkem „Na pavučinu“ a potom jsme se učili pozici pavouček. Moc mě to bavilo, a jak to teprve bude bavit děti, až to s nimi vyzkouším :). Já jsem zvyklá vyprávět dětem příběhy, při kterých se objevují pozice a ty potom cvičíme. Na začátku taky hrajeme hru, ale moje lekce mívají většinou pevněji daný řád. Míša spíš velmi volně navazuje jednotlivé aktivity za sebe a hodně se řídí dětmi, co v té chvíli zrovna chtějí hrát a cvičit.

Já se ale taky dost řídím pocitem, co děti potřebují. Takže když jsou hodně neklidné a vím, že by zrovna klidovou relaxační hru nezvládly, hrajeme honičku a nebo nějakou hru „na vyřádění“ a vybití energie. Potom se energie dětí utiší a můžeme začít cvičit jógové pozice. Nebo místo honičky cvičím s dětmi aktivnější pozice, třeba opičku a broučka. Pozice se můžete naučit třeba v online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. 

Jaké rozdíly v mém a Míšině vedení jsem si ještě uvědomila? 

  • já dávám velký důraz na dech a děti vedu, při cvičení jim říkám: „Teď nadechujeme, teď vydechujeme.“
  • Míša děti nechává dýchat naprosto volně, bez vedení
  • Míša používá velmi „hluboké jógové principy,“ které mi nejdou úplně slovy vyjádřit, já mám spíš „lehčí“ přístup vhodný do škol a školek (pokud cvičí všechny děti, ne jenom ty v zájmovém kroužku, aby většinu dětí cvičení bavilo)
  • já se snažím šířit dětskou jógu k velkému množství dětí (školky, školy); Míša vede zájmové kroužky, kde jsou jen děti, které jóga hodně zajímá a chtějí se jí věnovat víc do hloubky

Jaký největší poznatek jsem si z kurzu odnesla? 

Že nejen do jógy, ale vlastně do všech činností a aktivit se promítá, jaká jsem. Projevuje se moje individualita, moje přesvědčení, názory; to, čemu bytostně a do hloubky věřím. Ostatní lidé můžou podobnou věc pojmout úpně jinak a že to vlastně vůbec nevadí.

Došlo mi, že jako je v józe pro dospělé mnoho směrů a různých přístupů, to stejné najdu i v dětské józe. Že ten můj přístup nemusí vyhovovat každému a komu nevyhovuje, tak je skvělé, že může jít k jinému lektorovi a inspirovat se od něj. Přišla jsem na to, že můžu změnit i to, jak roky vedu lekce jógy pro děti a můžu je obohatit třeba i trošku jiným přístupem, než na jaký jsem doteď byla zvyklá.

 

Míšo, moc ti děkuji za inspiraci z kurzu. Doufám, že hry a cviky z něj co nejdřív využiju s dětmi :). Tudy se dostanete na webové stránky této lektorky.

Mějte se krásně a pokud hledáte inspiraci k práci s dětmi, můžete ji najít třeba tady.

dětská jóga

 

 

Kristy Roller
Miluju duchovní cestu, jógu a děti. Naučím vás, jak cvičit jógu s dětmi ve školce, škole nebo doma s radostí a zábavně. Můj příběh si přečtěte zde. Vytvořila jsem eBook a video zdarma o dětské relaxaci, najdete ho tady. Jsem autorkou online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. Můj email je: kristy@jogaskristy.cz. Budu ráda, když mi napíšete.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.