Jak začít s dětskou jógou II.

jóga s dětmi

V minulém článku jsem slíbila pokračování tipů, jak co nejlíp začít děti seznamovat s jógou.

Tady jsou další rady a tipy, jak na cvičení s dětmi:

Prostředí

Jak by mělo vypadat prostředí, kde s dětmi cvičíte? Záleží to na tom, jestli jste paní učitelka ve školce nebo škole, a nebo rodič, který chce jógově kouzlit se svým dítětem.

  • DOMA – Doporučuji si s dětmi vytvořit malé „rituály,“ které vám budou nápomocné v začátcích cvičení. Pokud budete cvičit vždy ve stejný den, na stejném místě a v podobném čase, pomůže vám to získat pravidelný režim. Děti si na něj zvyknou a uvidíte, že za nějakou dobu vás samy budou prosit, ať si jdete zahrát na ta báječná zvířátka :). Taky může pomoct, pokud místnost ke cvičení bude uklizená, dobře vyvětraná, ale zároveň příjemně teplá. Při závěrečné relaxaci dětem může být chladněji. Cvičení celkově je pomalejší, tak teplotu doporučuji přizpůsobit.
  • VE ŠKOLCE, ŠKOLE – Můžete cvičit přímo ve třídě, opět platí pravidla, která jsem uvedla při cvičení doma. Ve škole můžete jógu cvičit i v tělocvičně v hodině tělocviku. Doporučuji udělat si zase nějaké rituály, protože vám půjde líp motivace dětí, pokud budou mít vytvořenou „příjemnou atmosféru.“ Můžete si třeba dát karimatky na začátku hodiny do kruhu a zacvičit si pár ásan místo klasické rozcvičky. Nebo si dát chvíli na konci hodiny a nabídnout dětem klidnější pozice nebo relaxaci. 
pozice kačer

Pozice kačer (někdy se jí říká luk, může mít i jiné názvy)

 

Atmosféra

Hodně se mi osvědčilo v lekcích pro děti (nebo i jen při krátké jógové pohybové chvilce) vytvořit krásnou, příjemnou, klidnou atmosféru. Pokud se vám to hned na začátku podaří, budete mít o polovinu míň práce s další motivací a zklidněním dětí. Co mi k tomu pomáhá? 

  • HUDBA – Při začátku cvičení pokaždé pustím klidnou relaxační hudbu. Osvědčila se mi hodně pomalá hudba bez zpěvu, jen s nástroji, popř. zvuky přírody. Další tipy na výběr hudby najdete v připravovaném online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. 
  • OSVĚTLENÍ – Pokud to jde, často zhasnu světla, nebo někdy i zatáhnu závěsy nebo žaluzie. Nemusí být úplná tma (můžeme nechat částečně rozsvíceno), to bychom pak neviděli na cvičení. Změnou osvětlení dosáhnete i změnu atmosféry.
  • HLAS – V začátku, kdy už děti připravuju na to, že začneme, mluvím pomalejším hlasem. Ten trochu (někdy i víc) ztlumím proti běžnému hovoru s dětmi. A děti se tak krásně přelaďují na pomalejší tempo aktivity a ještě víc se zklidní.

 

Pomůcky

PODLOŽKY

Většinou cvičíme na karimatkách, pokud nemáme koberec. V místnostech s kobercem cvičíme jen na něm. Zkoušela jsem dětem vymezit jejich prostor na koberci plastovými značkami (měla jsem zrovna možnost větších květin), ale to se mi moc neosvědčilo. Děti si s pomůckami pořád hrály a ohýbaly je. Takže jsem tyhle „značky“ zase zrušila. Nejlepší bylo cvičení ve třídě, kde byl koberec s obrázky. Děti si sedly na některý obrázek a nemohly se tak při cvičení někam „sunout.“ 🙂 Možná se vám podaří vymyslet nějaké jiné řešení, na čem cvičit.

DALŠÍ HRAVÉ POMŮCKY

Děti jsou nadšené z používání různých pomůcek. Jak už jsem psala v 1. díle článku, skvělé je využití obrázků nebo fotek s pozicemi (zvířaty). Děti se na ně při cvičení dívají a zapojují tak i další smysl při pohybu – zrak.

Při cvičení používám často i další pomůcky, např. víčka od PET lahví, kelímky od smetany, oříšky, lehké šátky, peří, atd. Další inspiraci můžete najít v připravovaném online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. 

 

Jídlo a pití před jógovým cvičením

Před cvičením by děti neměly 1-2 hodiny jíst větší jídlo (oběd, večeři,…). U dospělých se dokonce doporučuje cvičit až po 2-3 hodinách po velkém jídle.

Děti by při cvičení neměly mít pocit žízně, takže se trochu můžou napít, než jdou cvičit. Jóga ale působí hluboko dovnitř, takže se v průběhu cvičení nepije. Dnešní děti jsou zvyklé hodně pít (což je skvělé), takže se mi při vedení kroužků někdy stává, že děti chtějí při cvičení odbíhat na pití. Mám dojem, že někdy „se jen chtějí projít“ a nebo na sebe upoutat pozornost. Situaci řeším tak, že v půlce lekce dám malou přestávku na napití. Pokud to děti nevyžadují v průběhu lekce, napijí se až po ní, pokud chtějí.

 

Dýchání

Dospělí při jógovém cvičení nadechují i vydechují nosem. Na správné dýchání je při jejich lekcích většinou kladený velký důraz. Jak to dělám s dětmi já?

  • Říkám dětem ke cvičení skoro po většinu času „nádech, výdech.“ Hodně je s dechem vedu. 
  • Sama to s dýcháním „přeháním,“ a dýchám hodně hlasitě tak, aby se děti na mě naladily a správně dýchaly. 
  • Děti učím hlavně nádech nosem a výdech už moc neřeším, někdy vydechuju i ústy.

Děti se podle mých zkušeností naučí tak do půl roku správně dýchat. Jak na to učím v online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. 

 

Rozdíly v józe pro děti a pro dospělé

Teď shrnu informace napsané v obou článcích Jak začít s dětskou jógou I. a II. Děti nedělají dlouhé výdrže v pozicích tak, jako dospělí. Hlavním cílem je, aby děti cvičení bavilo a aby „skoro nevnímaly,“ že cvičí. Důležitá je zábava, hravost, můžete použít různé pomůcky. Úžasné je použití dotekových nebo psychomotorických her při lekci.

Pokud budete s dětmi cvičit a zařadíte pouze některé jógové prvky, i to je skvělé. Relaxaci začínáme krátkým časem, nejdeme tak hluboko do odpočinku, jako dospělí.

 

Pokud máte nějaký dotaz, můžete mi napsat na: kristy@jogaskristy.cz. Pro inspiraci k relaxaci s dětmi si můžete stáhnout eBook zdarma Spokojené dítě. 

dětská jóga

Kristy Roller
Miluju duchovní cestu, jógu a děti. Naučím vás, jak cvičit jógu s dětmi ve školce, škole nebo doma s radostí a zábavně. Můj příběh si přečtěte zde. Vytvořila jsem eBook a video zdarma o dětské relaxaci, najdete ho tady. Jsem autorkou online kurzu Kouzlení s dětskou jógou. Můj email je: kristy@jogaskristy.cz. Budu ráda, když mi napíšete.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.